Gefeliciteerd! Je hebt de dappere stap genomen om fulltime te gaan ondernemen. Heel spannend. Vanaf nu ben je elke maand zelf verantwoordelijk voor je salaris. En dat niet alleen, je moet ook iedere dag je eigen werkzaamheden verzinnen en ervoor zorgen dat je deze binnen de deadlines uitvoert. Hoe pak je dat fulltime ondernemen slim aan?
Je mail als tijdvreter
Wellicht herken je het nog wel uit loondienst, je mail is soms een bodemloze put waar je uren aan kunt besteden. Toch open je vol goede moed iedere ochtend weer je inbox en ploeg je door de e-mails heen. Erg zonde, omdat je in de ochtend vaak het effectiefst werkt en daardoor beter je tijd kunt besteden aan een taak die veel concentratie en aandacht vergt, zoals een groot project voor een klant. Je mail kun je dan aan het eind van de dag doorwerken als je minder energie hebt. Vind je het lastig om afstand te nemen van je mail, omdat er de gehele dag door mailtjes binnenkomen? Zet dan je notificaties uit, zo wordt je niet steeds afgeleid door een notificatie.
Alles is belangrijk
Nu je je eigen werkzaamheden moet bepalen, lijkt ineens alles even belangrijk. Of het nu je website bijwerken is of zichtbaar zijn op social media. Het moet allemaal en het is allemaal even belangrijk. Prioriteiten stellen is hiervoor echt een uitkomst. Hoe doe je dat? Zorg er eerst voor dat je alle taken uitgewerkt hebt op papier. Door de taken uit je hoofd te halen en op te schrijven, krijg je al een overzicht van wat er allemaal gedaan moet worden. Vaak zie je tijdens het opschrijven al wat de belangrijkste taak is en welke als eerste opgepakt moet worden.
Prioriteiten-filter
Moeite om je dag effectief in te delen waarbij je het grootste resultaat haalt iedere dag? Of vind je het lastig om jezelf tot actie aan te zetten, omdat alles belangrijk lijkt en eigenlijk ook niets belangrijk lijkt? Stel dan voor jezelf een prioriteit-filter in. Dit doe je door eerst een duidelijk doel te stellen en vervolgens daar je taken aan te staven. Draagt deze taak bij aan mijn belangrijkste doel(en)? Nee, dan staat deze taak onder aan mijn takenlijstje. Draagt de taak wel bij aan mijn doel? Dan komt deze hoog op het takenlijstje. Op deze manier heb je altijd een taak die je kunt oppakken om bij te dragen aan de groei van je bedrijf.
Investeren in jezelf
Als ondernemer komt er veel op je af qua taken en verantwoordelijkheden. Investeer daarom in jezelf door deel te nemen aan een cursus timemanagement. Deze cursus is enorm waardevol, omdat je direct vanaf de start de juiste werkwijze aanleert om van je bedrijf een succes te maken. Jij bent tenslotte de baas over je eigen succes.